Kajetan Załuski, 28/02/2017

7 negatywnych myśli przed zawodami

Zimowe Mistrzostwa Polski Juniorów zbliżają się wielkimi krokami. Są to zawody, na które juniorzy przygotowują się od wakacji. Niektórzy wystartują pierwszy raz na mistrzostwach kraju, dla innych są to kolejne mistrzostwa, podczas których powalczą o rekordy życiowe i medale. Dla wielu zawodników jest to okres dużego stresu, z którym sobie nie radzą. Przekłada się to na gorsze wyniki, mimo iż byli przygotowani na o wiele lepsze rezultaty i miejsca. Poniżej przedstawiamy kilka myśli, usłyszanych na basenach, które nie pomagają w nastawieniu przed Mistrzostwami Polski i wszystkimi innymi zawodami oraz nasze spojrzenie na ten punkt widzenia:

 

 

 

„Boje się, że coś mi nie wyjdzie”

Zawodnik poświęca bardzo dużo czasu na trenowanie w ciągu roku. Wystarczająco dużo, żeby być spokojnym o poprawne wykonanie poszczególnych elementów technicznych, taktycznych i wszystkich składowych na ostateczny postęp. Jeżeli skoncentrujemy się na negatywach, to istnieje duża szansa na popełnienie danego błędu. Uwolnijcie swoje myśli, skupcie się na zaplanowaniu wyścigu i realizujcie pozytywne myśli i plan, który da zamierzony cel. Negatywną stronę odrzucamy.

 

 „Na Instagramie napisał, że jest mocny i robi życiówki na treningach”

Nie daj się ponieść temu co inni piszą. Być może jest to jedynie zagrywka, która ma skupić czyjąś uwagę na sobie tak, żeby konkurencja dostała paraliżu przed startem. Skup się na sobie. Rób życiówki w najważniejszych momentach w sezonie, a wtedy inni będą pisać na Instagramie o Tobie. 

 

My też jesteśmy na Instagramie, obserwuj nas! 

 

„Chciałbym się dostać do kadry.”

Każdy ma swoje cele i marzenia. Najważniejsza jest jednak droga do celu i to na niej warto się skupić. Wysypiaj się, dobrze się odżywiaj, rób dobre rozgrzewki i rozciągaj się po treningu. Na samych zawodach działaj już jak automat, który jest zaplanowany przed, na i po starcie wraz ze swoimi sprawdzonymi rytuałami. 

 

„XYZ jak to popłynie, to ja się wycofuje”

Nie bój się innych zawodników. Robisz to dla siebie. Pamiętaj, że podczas wyścigu nikt nie jest robotem i każdy ma swoje słabości, gorsze dni. Skup się na dobrych startach, zabawie i wyeliminowaniu swoich słabości. Nie patrz na innych, robisz to dla siebie.

 

„Chciałabym żeby już było po wszystkim.”

Zawodnicy większość czasu, który poświęcają na pływanie, spędzają na basenie w treningu. Tylko mały procent tego czasu są to zawody. Traktuj zawody jak pływackie święto. Ciesz się chwilą, bądź obecnym zawodnikiem, który jest głodny startowania, kibicuj i wspieraj kolegów nie tylko ze swojego klubu. To jest moment, na który się czeka cały sezon!

 

„Nie mówmy o tych zawodach, stresuje się”

Postaraj się nie uciekać od tych myśli. Jeżeli nie jesteś w stanie rozmawiać o zawodach bez stresu, to prawdopodobnie na zawodach stres będzie jeszcze większy. Oczywiście nie trzeba o tym rozmawiać cały czas, jednak postaraj się nastawić już przed zawodami. Wizualizacja przedstartowa jest jednym ze sposobów na oswojeniem się z tym co nasz czeka później na zawodach.

 

„Widziałeś?! Miesiąc przed Mistrzostwami Polski już robi życiówki!”

Gratulacje :) Jednak nie wiesz na jakim etapie przygotowań jest dany zawodnik. Jest wiele czynników ważnych, które w efekcie końcowym dają wyniki na zawodach. Każde zawody to nowy rozdział, który bardzo często daje szybki obrót akcji i wygrywa zupełnie inny zawodnik, niż się spodziewaliśmy. Dlatego jeżeli będziesz płynął na ‚loży’,  to nic nie znaczy, masz takie same szanse. Rób swoje…

 

"Wszystkim zawodnikom, którzy startują na zawodach pływackich w nadchodzących tygodniach, życzę dużo pozytywnej energii, spełnienia swoich celów, zabawy i zacięcia. Na ostatnich metrach wszystkie mięśnie bolą, robi się ciemno przed oczami, jednak później satysfakcja z wyniku pozostaje na długo..." - trener Kajetan Załuski